Sleutelhangers van klei!

 


Nog op zoek naar een eindejaarscadeau dat makkelijk door de brievenbus schuift? Hier heb je alvast een ideetje! Gepersonaliseerde sleutelhangers uit fimo klei met mijn allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!


Fimoklei is een klei die je moet afbakken in de oven en is best makkelijk te bewerken. Hier leg ik je uit hoe je een gepersonaliseerde sleutelhanger kan maken. Wat heb je nodig? 

  • Fimo klei in verschillende kleurtjes
  • een potje water
  • een mesje
  • uitsteekvormpjes (je kan ook met het mesje de gewenste vorm uitsnijden)
  • bakpapier
  • een deegrol
  • lettertjes die je in de klei kan drukken
  • ringetjes van een oude (of nieuwe) sleutelhanger
  • eventueel plamuurmesje en vernis
En dan nu? Aan de slag!



Het lijkt wel een receptje uit een kookboek en eigenlijk is het ook zo simpel als dat. Je snijdt een aantal blokjes van de klei en rolt deze samen tot een bolletje. Rol dit bolletje uit met een deegrol, maar leg er een stukje bakpapier tussen. Snij nu wat stukjes van de klei met een andere, contrasterende kleur. Ik maakte hier kleine driehoekjes en voor de andere rolde ik minuscule bolletjes. Je zou ook streepjes, vierkantjes of andere vlakken kunnen kiezen. Leg deze op de uitgerolde klei, leg je bakpapier er nog eens op en rol er over met de deegrol. Je hebt nu een goed idee van hoe je sleutelhanger er straks zal uitzien!

Neem nu je plamuurmes en schraap de klei van tafel zonder het al te veel te beschadigen. Leg het terug op tafel en duw de lettertjes in de klei om een naam te vormen. Daarna neem je een uitsteekvorm - hier een cirkel - en druk je hem in de klei. Let er op dat de naam mooi in het midden staat. Leg nu de klei op een bakpapiertje op een bakplaat. Het enige wat je nu nog moet doen voor de klei de oven in gaat, is bovenaan een gaatje prikken waar je later de ring van de sleutelhanger kan doorsteken. Dit deed ik met het uiteinde van een haaknaald. 



Bak de klei nu af. De instructies voor het bakken staan op de verpakking. Je zal zien dat er een half uurtje staat, maar mijn ervaring leert dat het meestal een beetje langer mag. Laat daarna afkoelen en zet er nog een laagje vernis op. Zo gaat de sleutelhanger vrolijk blinken. Na 24 uur is de vernis volledig droog en kan je het ringetje voor de sleutelhanger bevestigen. Ziezo, klaar!

Of wacht! Met de overschotjes klei maak ik graag kleine magneten. Zo gaan deze overschotjes klei toch niet verloren. De overschotjes rol ik weer in een bol. De kleuren lopen nu meer en meer in elkaar wat een leuk effect geeft. Na het bakken plak je een magneetje op de achterkant en is ook deze klaar. Veel plezier!


Reacties

  1. Ziet er heel leuk uit! Ik wil zelf al naar de winkel lopen voor Fimo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Tijd voor iets nieuws!

Zeg het met een zelfgemaakt cadeautje