Nieuwe kersttradities

 


Kerstbalen. Je leest het goed, ik ben geen l'etje vergeten. Ik loop al een maand rond met het gevoel dat we kerst dit jaar gewoon kunnen overslaan. In de auto zet ik de kerstliedjes die op de radio passeren meteen af en in de supermarkt maak ik een gigantische boog rond de diepvriestoog met ovenhapjes en gourmetschotels. Ja, we haalden een kerstboom in huis, maar de cadeautjes eronder blijven weg. En dat nu we - na jaren verbouwen - voor het eerst kerst vieren in ons eigen huis. Ik was ervan overtuigd dat we dit jaar onze eigen kersttradities zouden maken. Dat al die gekke ideeën in mijn hoofd echt gingen worden. Maar ik liet mezelf doen! Door corona, door restricties, door het gebrek aan feestelijke vooruitzichten. 

Maar als het om kerst gaat is er gelukkig altijd een positieve wending in het verhaal, een Christmas miracle als je het zo wil noemen. Het moment in de film waarop de twee hoofdpersonages na anderhalf uur kibbelen en ruzieën eindelijk staan te muilen onder een maretak. Zo'n wending bedoel ik, maar dan meer coronaproof. Zonder het te beseffen deed ik leuke dingen die best kunnen uitgroeien tot nieuwe tradities. Het waren alleen niet de tradities die ik voor ogen had. Wildvreemde mensen op straat ontmoeten en wat langer naar hun verhaal luisteren. Even afwijken van een lichtjeswandeling en stiekem een fles cava bovenhalen. Het was donker en nu vraag ik me af of we werkelijk in iemands voortuin aan het pintelieren waren? Hoe dan ook, ik besef nu dat je het overal gezellig kan maken en met iedereen (als je maar voor voldoende afstand zorgt). 

En met dit inzicht in het achterhoofd maken ook wij ons huis klaar voor wat extra gezelligheid met kerst. Geen bladerdeeghapjes of Mariah Carey hier, maar gedroogde sinaasappelschijfjes als kerstdecoratie!


Gedroogde sinaasappelschijfjes zijn ideaal als kerstdecoratie en enorm makkelijk om te maken. Je moet er wat tijd voor uitrekenen want je bent wel een paar uurtjes aan de oven gekluisterd. Hoe begin je er aan? Je snijdt de sinaasappel in dunne plakjes en laat ze 2 à 3 uur drogen in de oven op 100 graden. Een lage temperatuur is belangrijk. Je kan zelf kiezen hoe lang je ze in de oven laat. Ik heb graag dat ze een diepbruine kleur krijgen, dus ik laat ze wat langer in de oven. Zo makkelijk is het! Hang ze na het drogen in de kerstboom, in een krans of aan een slinger en klaar! 

Als je de schijfjes wil bewaren laat ze dan nog 24 uur op een rooster buiten de oven drogen en bewaar ze daarna in een papieren zakje. In een plastic zakje krijg je makkelijk schimmelvorming en dat wil je natuurlijk liever niet. Veel plezier!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Tijd voor iets nieuws!

Zeg het met een zelfgemaakt cadeautje

Sleutelhangers van klei!